Rwanda - Reisverslag uit Rwanda, Burundi van Bart Clerx - WaarBenJij.nu Rwanda - Reisverslag uit Rwanda, Burundi van Bart Clerx - WaarBenJij.nu

Rwanda

Door: Bart Clerx

Blijf op de hoogte en volg Bart

21 Februari 2014 | Burundi, Rwanda

De busrijs naar Rwanda was prima. Bij de grens kwam ik er achter dat ik een online formulier had moeten invullend. Maar goed dat kon daar ook nog, duurde alleen wat langer. Aankomst heb ik een moter taxi naar het hotel genomen. En toen was de dag al weer voorbij.

Na het ontbijt de volgende ochtend ben ik naar het genocide museum gegaan. Rondom het museum waren tuinen aangelegd. Elke tuin had een speciale thema bijvoorbeeld wederopbouw, bezinning, uit elkaar vallen van de samenleving. De tuinen stonden vol met symbolieken die met het thema te maken hadden bijvoorbeeld werd de olifant gebruiken voor het niet vergeten. Een olifant heeft namelijk een goed geheugen. Het museum had de volgende indeling: voor de genocide, propaganda dat leidde tot de genocide, de genocide en de wederopbouw van Rwanda. Tijdens de wandeling door het museum werd ik erg verdrietig. Terug reflecteren op het museum was het minder heftig dan ik had verwacht. Ik had verwacht dat er veel meer te zien zou zijn over de martelingen en andere gruweldaden. Dat was te zien maar niet op een traumatische manier. Dit maakt het museum goed te bezoeken.
Op de tweede verdieping van het museum werd bescheiden uitleg gegeven over andere genocides zoals Bosnië Cambodja en die van de tweede wereld oorlog.

In Uganda lopen Politie mensen met een AK47 machine geweer. In Rwanda hebben die mensen een shotgun. Dat is een geweer waarbij je niet hoeft te micken. Je schiet altijd raak door de 150 kleine kogeltjes die er uitvliegen. Daarnaast valt het me op dat hier alles net wat netter is of beter geregeld dan in Uganda. Trouwens is het ook een stuk duurder.

Momenteel ben ik in hotel des Mille Collines. De film hotel Rwanda is op dit hotel geïnspireerd. Daar merk je nu niks van. Het is nu vooral een hotel voor de rijke.

Morgen ga ik weer terug naar Kampala. Ik hoop dan een tour te kunnen regelen naar murchison.

  • 21 Februari 2014 - 17:50

    Lucie & Frits:

    Leuk, Bart. Wat jij allemaal niet mee maakt. Fantastisch.
    Benieuwd naar je foto's.

  • 22 Februari 2014 - 06:52

    Annelies:

    Wel indrukwekkend zeg dat museum.

    Ik ben ook benieuwd naar je foto's!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burundi, Rwanda

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Maart 2014

Laatste dagen samen met Tim

25 Februari 2014

Fort Portal

21 Februari 2014

Rwanda

21 Februari 2014

Jinja en het Queen Elisabeth park

15 Februari 2014

Uganda
Bart

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 6120

Voorgaande reizen:

13 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: